sky-main-page

 حذف آهن از آب

 حذف آهن از آب

 حذف آهن از آب

                 حذف آهن از آب

<yoastmark class=

حذف آهن از آب چگونه است؟

آیا می دانستید که 5 درصد از پوسته زمین از آهن تشکیل شده است؟ علوم پایه ابتدایی آهن را به عنوان عامل رنگ زرد، قرمز و قهوه ای در سنگ ها و خاک شناسایی می کند. آهن مسئول رنگ قرمز در گلبول های خون است. از این رو آهن فلزی مهم در زندگی ماست. اما آیا آهن در آب مفید است؟ نه. آهن موجود در آب می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی، مانند اسهال، وبا، عفونت‌های مزمن کولیک و حتی ایمنی ضعیف شود. حتی مزه و بوی بدی هم دارد.پس باید برای حذف آهن از آب به دنبال راههایی بود.

چگونه وجود آهن در آب را تشخیص دهیم؟

اساساً دو شکل آهن در آب وجود دارد. یکی آهن آهنی و دیگری آهن فریک. آهن آهنی در آب حل می شود. آهن فریک شکل اکسید شده آهن است که به رنگ زرد، قهوه ای یا قرمز رسوب می کند و آب را به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل می کند. از طرف دیگر آهن آهنی روی رنگ آب تأثیر نمی گذارد. با این حال، طعم فلزی به آب می دهد.

به طور خلاصه، اگر آب به رنگ قهوه‌ای یا زرد و همراه با طعم ناخوشایند به نظر برسد، در آن صورت دارای آهن است. برای حذف آهن اضافی از آب و رهایی از مشکلات ذکر شده می توان از یک فیلتر حذف آهن مانند فیلتر حذف آهن KENT استفاده کرد.

آهن اضافی در آب چه اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارد؟

وجود آهن اضافی در آب باعث ایجاد لکه در حمام و در نتیجه گرفتگی لوله ها می شود. اما جدی تر از آن وجود آهن در آب آشامیدنی است، این یک تهدید جدی برای سلامت انسان است. معمولاً مقدار آهن موجود در آب آشامیدنی 10 میلی گرم در لیتر است، اما حتی 0.3 میلی گرم در لیتر می تواند آب را به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل کند.

<yoastmark class=

7روش حذف آهن از آب

در ادامه به راه های حذف آهن از آب می پردازیم. روش های مختلفی برای انجام کار وجود دارد. حذف آهن از آب به منبعی مانند چاه چاه، چاه، شهری و غیره و نوع آهن بستگی دارد.

  1. کلرزنی
  2. اکسیداسیون شیمیایی
  3. فیلتراسیون کاتالیزوری
  4. درمان فسفات
  5. فیلترهای اکسید کننده
  6. نرم کننده های آب
  7. فیلتر حذف آهن

 

نحوه حذف آهن از آب چاه (راهنمای کامل)

آلودگی آهن در چاه های ایالات متحده بسیار رایج است و باعث ایجاد یک سری مشکلات، از آب قهوه ای و لکه های دستگاه گرفته تا طعم فلزی می شود.

هنگامی که آب غنی از آهن به درستی درمان نشود، می تواند به محل رشد باکتری ها تبدیل شود.متأسفانه، بسیاری از مردم سعی می کنند با استفاده از فیلترهای آب کربنی یا کارتریج آهن را جدا کنند که روی آب چاه مؤثر نیستند.

این به این دلیل است که انواع مختلفی از آلودگی آهن وجود دارد و بیشتر آهن قبل از فیلتر شدن باید اکسید شود.

برای اکسید شدن و حذف آهن از آب چاه، از سیستم فیلتر تزریقی استفاده کنید.

برای حذف موثر آهن از آب چاه، باید بدانید که با چه نوع آهنی سروکار دارید. سپس، باید سیستم فیلتراسیون مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

چه نوع آهنی در آب چاه من وجود دارد؟

به طور کلی، چاه ها را می توان به سه نوع مختلف آهن آلوده کرد. یافتن یک نوع آهن در آب چاه به این معنی است که احتمال وجود سایر انواع آهن بیشتر است.

آلودگی آهن اغلب برای صاحبان خانه به شکل لکه شدن یا کدر شدن قابل مشاهده است، بنابراین ممکن است از قبل بدانید که با چه نوع آهنی سروکار دارید.

با این حال، دقیق ترین روش برای شناسایی آهن در آب آشامیدنی، انجام آزمایش آب چاه است.

1-آهن فریک (آهن قرمز)

آبی که کدر، قهوه ای یا نارنجی است احتمالا حاوی آهن فریک است. این نوع آهن حل نشده اغلب زنگ زدگی نامیده می شود و زمانی که فلز در معرض آب و هوا قرار می گیرد تشکیل می شود.

 

آهن حل نشده با آب های زیرزمینی مخلوط می شود تا تغییر رنگ و طعم فلزی ایجاد کند. اغلب می‌توانید قهوه‌ای شدن این آب را در قسمت‌هایی از لوله‌کشی‌تان که آب در آن جمع می‌شود، مانند بالای توالت، مشاهده کنید.

<yoastmark class=

2-آهن محلول (آهن آب شفاف)

آهن آهنی نام علمی آهن محلول است که با دید قابل تشخیص نیست.

در حالی که ممکن است بو و طعم قابل توجهی را در سطوح بالا ایجاد کند، بزرگترین اثر آهن محلول لکه شدن به وسایل حمام، لوازم آشپزخانه و هر چیز دیگری است که مرتباً با منبع آب شما تماس پیدا می کند.

همانطور که آهن محلول در تماس با هوا قرار می گیرد، می تواند به آهن فریک تبدیل شود و به تغییر رنگ آب کمک کند.

<yoastmark class=

3- آهن باکتریایی

هنگامی که آب چاه حاوی سطوح بالایی از آهن باشد، می تواند باکتری هایی را در خود جای دهد که از این فلز برای تولید انرژی خود استفاده می کنند.

با افزایش تعداد آنها، باکتری های آهن یک لایه لزج قرمز یا نارنجی تولید می کنند که می تواند به سرعت از سیستم لوله کشی سبقت بگیرد. این باعث ایجاد گرفتگی می شود که بر عملکرد دستگاه ها تأثیر می گذارد و رکود آب را تشویق می کند.

بنابراین، در حالی که باکتری‌های آهن به خودی خود خطری برای سلامتی ندارند، می‌توانند آسیب‌های گسترده‌ای ایجاد کنند.

<yoastmark class=

چرا فیلتر کارتریج من روی آهن کار نمی کند؟

اکثریت قریب به اتفاق سیستم‌های تصفیه آب که در خانه‌ها در سراسر ایالات متحده یافت می‌شوند، حاوی نوعی فیلتر به نام کربن فعال دانه‌ای (GAC) هستند.

اگر در حال حاضر صاحب یک سیستم فیلتر آب هستید، احتمالاً از کربن فعال دانه ای استفاده می کند.

در حالی که این فیلترها طیف گسترده ای از آلاینده ها را پوشش می دهند و طعم و بوی آب آشامیدنی را تا حد زیادی بهبود می بخشند، کارهای خاصی وجود دارد که نمی توانند انجام دهند.

به عبارت ساده، فیلترهای GAC معمولی برای جذب آهن طراحی نشده اند.

ذرات آهن حل نشده به سرعت فیلترهای GAC را مسدود می کنند، در حالی که آهن محلول مستقیماً از آنها عبور می کند.

این به این دلیل است که فیلترهای GAC آلاینده ها را اکسید نمی کنند. اکسیداسیون فرآیندی است که برای تبدیل فلزات محلول مانند آهن به شکل نامحلول استفاده می شود که می تواند توسط یک محیط تصفیه حذف شود.

بدون مرحله اکسید کننده، هیچ فیلتر آبی نمی تواند آهن را به مقدار قابل توجهی حذف کند.

<yoastmark class=

 فیلتر کارتریج رسوبی  چطور است؟

نوع دیگری از فیلتر کارتریج که مردم معمولاً هنگام تلاش برای مقابله با آلودگی آهن استفاده می کنند، فیلتر میکرون یا فیلتر رسوبی است.

این دستگاه ها با عبور آب از صفحه های توری ریز، ذرات ریز آهن یا زنگ را از منبع آب فیلتر می کنند.

اگر در حال حاضر از فیلتر رسوب برای رفع مشکلات آهن خود استفاده می کنید، احتمالاً متوجه شده اید که صفحه فیلتر قابل تعویض به سرعت نارنجی یا قهوه ای می شود زیرا آلاینده ها را جذب می کند.

فیلترهای رسوبی می توانند کار خوبی برای حذف آهن حل نشده از منبع آب انجام دهند. با این حال، هنگامی که بدون مرحله اکسیداسیون استفاده می شوند، نمی توانند آهن محلول را حذف کنند.

همانطور که این آهن حل شده در سیستم لوله کشی شما حرکت می کند، همچنان مشکلات آلودگی ایجاد می کند.

بنابراین، در حالی که فیلترهای رسوبی برای از بین بردن ذرات آهن حل نشده مفید هستند، زمانی که به تنهایی استفاده می شوند بسیار مؤثر نیستند.

<yoastmark class=

فیلتر کارتریج KDF

فیلتر کارتریج KDF (Kinetic Degradation Fluxion) چطور است؟

فیلترهای KDF یک نوع فیلتر آب کارتریج خانگی کمتر رایج اما همچنان محبوب هستند. آنها با استفاده از ترکیبی از فلزات مانند مس و روی که به عنوان یک کاتالیزور در آب عمل می کنند، کار می کنند.

از آنجایی که فیلترهای KDF آلاینده ها را اکسید می کنند، می توانند هم آهن محلول و هم آهن حل نشده را از آب چاه حذف کنند.

با این حال، عملکرد و طول عمر آنها به طور معمول بسیار کمتر از سیستم های فیلتر تزریق است.

اگر فیلتر کارتریج KDF را انتخاب کنید که برای کنترل سطوح آهن در آب چاه شما رتبه بندی نشده باشد، پس از تصفیه آب، مقداری آهن در آب باقی می ماند.

این ممکن است از نظر کیفیت آب مشکلی نداشته باشد، اما حتی سطوح پایین آهن در آب می تواند منجر به رشد باکتری های آهن شود.

اگر آب چاه شما حاوی سطوح پایینی آهن است و به دنبال یک فیلتر کارتریج ارزان قیمت برای رفع مشکل هستید، این سیستم 3 مرحله ای KDF توصیه می کنیم.

<yoastmark class=

سیستم های  تزریق کلر

بهترین راه برای حذف آهن از آب چاه استفاده از سیستم  تزریق شیمیایی است. این محصولات حاوی یک پمپ تغذیه خودکار هستند که مقادیر کمی از مواد شیمیایی ضدعفونی کننده (معمولاً کلر) را به منبع آب تزریق می کند.

 

افزودن کلر به آب یک فرآیند اکسیداسیون را آغاز می کند که آهن محلول را بیرون می کشد و آن را به شکل نامحلول تبدیل می کند. فیلترهای تزریق شیمیایی با نگه داشتن آب کلر در داخل مخزن، خطر رشد باکتری های آهن را نیز کاهش می دهند.

فیلترهای تزریقی پس از اکسید شدن، آب را از یک محیط فیلتر شنی سبز عبور می دهند که مقدار زیادی آهن نامحلول را حذف می کند. این آنها را در میان قوی ترین فیلترهای آهنی موجود قرار می دهد.

 

<yoastmark class=

سیستم های  تزریق هوا

این دستگاه ها که به عنوان فیلترهای اکسید کننده هوا نیز شناخته می شوند، به روشی مشابه فیلترهای تزریق شیمیایی بالا عمل می کنند.

آنها با وارد کردن یک محفظه هوا به مخزن سیستم فیلتر، باعث می شوند که آهن آهنی به طور طبیعی بدون استفاده از مواد شیمیایی به شکل نامحلول اکسید شود. سپس آهن نامحلول را می توان از منبع تصفیه کرد.

<yoastmark class=

ضد عفونی کلر (شوک کلرزنی)

اگر باکتری های آهن تنها نوع عمده آلودگی در چاه شما هستند، می توانید با شستشوی دوره ای سیستم خود با یک ماده شیمیایی ضدعفونی کننده مانند کلر، آن را درمان کنید.

این روش که اغلب توسط متخصصان انجام می شود و به آن کلرزنی شوک می گویند، شامل وارد کردن مقدار زیادی کلر در سراسر سیستم چاه برای حذف باکتری ها می شود.

اگر کلرزنی به بخشی منظم از روال تصفیه آب تبدیل شود، صاحبان خانه اغلب نصب فیلتر کربن فعال را انتخاب می کنند که به کاهش طعم یا بوی شیمیایی باقیمانده کمک می کند.

کلرزنی برای باکتری های آهن موثر است، اما به ندرت راه حلی دائمی است. دوره بدون باکتری پس از کلرزنی بین چند ماه تا یک سال طول می کشد.

<yoastmark class=

هر زمان که آب تغییر رنگ داد، یک نکته قابل توجه احتمال خوردگی لوله ها و لوله کشی ها است.

حل کردن آب چاه آلوده به آهن راه حلی برای لوله کشی زنگ زده نیست، زیرا منبع آب پس از عبور آب از هر مرحله فیلتراسیون، ذرات زنگ را می گیرد.

اگر با آب زنگ‌زده مواجه هستید و در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید یا نمی‌توانید تاریخ دقیق لوله‌کشی خود را تعیین کنید، ارزش دارد که سیستم خود را توسط یک متخصص بررسی کنید – به خصوص اگر روش‌های فیلتراسیون بالا کیفیت آب شما را به میزان قابل توجهی بهبود نبخشد.

تماس با ما:

جستجو

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دسته بندی مقالات

آخرین مقالات

برچسب ها

تبلیغات

کلینیک تصفیه آب ایران