sky-main-page

طراحی و ساخت پکیج های تصفیه پساب

طراحی و ساخت پکیج های تصفیه پساب

طراحی و ساخت پکیج های تصفیه پساب

طراحی و ساخت پکیج های تصفیه پساب

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به دلیل وجود مواد آلی، فلزات سنگین و میکروارگانیسم های خطرناک در پساب محیط های صنعتی، یکی از ضروری ترین تجهیزات در زمینه تصفیه فاضلاب می باشد.

این پکیج در واقع مجموعه ای از فرآیندهای مختلف برای تصفیه فاضلاب شیمیایی است که بسته به نوع آلاینده های موجود در آب با مشخصات متفاوتی تولید می شود.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی چیست؟

یکی از نگرانی های کشورهای پیشرفته به کار گیری زیاد از آب در صنعت و ورود مواد آلی و فلزات سنگین وخطرناک به آن است.

علاوه بر مصرف بالای آب در کارخانه ها و پالایشگاه ها و مشکلات خشکسالی در نقاط مختلف جهان، پساب تولیدی این مجتمع ها به تهدیدی جدی برای محیط زیست تبدیل شده است.

باکتری‌های موجود در فاضلاب بیمارستانی می‌توانند منشا بسیاری از بیماری‌ها باشند و نفوذ آنها به آب‌های زیرزمینی خطرات بسیاری را به دنبال دارد. برای این منظور پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به منظور تصفیه و حذف آلاینده های خطرناک قبل از ورود به طبیعت طراحی شده است.

فاضلاب در محیط های صنعتی و بیمارستانی

فاضلاب در محیط های صنعتی و بیمارستانی پس از ورود به پکیج تصفیه فاضلاب شیمیایی چندین مرحله را طی می کند و در هر مرحله بخشی از آلاینده ها از آن حذف می شود.

در نهایت، پساب می تواند وارد محیط شود. لازم به ذکر است که قابلیت های در نظر گرفته شده برای طراحی این تجهیزات در مرحله اول به نوع فاضلاب و مواد آلی و آلاینده های موجود در آن و همچنین میزان پساب تولیدی در محیط بستگی دارد. بنابراین پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی با کارخانه های صنایع غذایی متفاوت است

روش تصفیه فاضلاب صنعتی

به طور کلی صرف نظر از نوع فاضلاب تولیدی در صنعت، روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب شیمیایی در این پکیج ها در نظر می گیرند که از مهمترین آنها می توان  موارد زیر را نام برد:

 

تصفیه فیزیکی فاضلاب شیمیایی

اولین و یکی از مهم ترین مراحل در تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده از روش های فیزیکی برای حذف آلاینده های جامد در آب است. در هر صنعتی، ذرات جامد بزرگ ممکن است در آب معلق شوند که می‌توانند با فرآیندهایی مانند جمع‌آوری زباله، فیلتراسیون و رسوب شیمیایی حذف و رسوب شوند. این مرحله تاثیری بر کاهش میزان مواد آلی و آلاینده های شیمیایی خطرناک در فاضلاب ندارد.

 

تصفیه شیمیایی فاضلاب صنعتی

مخازن و حوضچه های در نظر گرفته شده برای تزریق مواد شیمیایی دومین گام مهم برای حذف آلاینده های شیمیایی در پساب های صنعتی است. نوع مواد شیمیایی تزریق شده در این مرحله به فاضلاب و نوع مواد موجود در آن بستگی دارد. به عنوان مثال در محیط هایی که روغن، گازوئیل و ذرات کلوئیدی در فاضلاب وجود دارد، منعقد کننده ها را می توان با تزریق مواد منعقد کننده از آب جدا کرد. تعداد مواد شیمیایی و دوز آنها به طور خودکار قابل تنظیم است و مقدار و نوع آنها با توجه به انداز گیری های انجام شده از PH و غیر تعیین می شود.

تصفیه فاضلاب شیمیایی با روشهای بیولوژیکی

یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، تصفیه بیولوژیکی است. عبور فاضلاب از بستر لجن در شرایط هوازی و بی هوازی دو روش بسیار پرکاربرد در صنعت تصفیه فاضلاب است که برای هر یک تجهیزات و روش های مختلفی طراحی و ارائه می شود.

یکی از این روش ها تصفیه فاضلاب UASB است که در شرایط بی هوازی مواد آلی موجود در فاضلاب را حذف می کند. شناخته شده ترین روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب SBR, RBC, ASBR, FBR می باشد که بسته به نوع فاضلاب در طراحی و ساخت پکیج های تصفیه فاضلاب شیمیایی کاربرد دارند.

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

طراحی پکیج فاضلاب صنعتی یا شیمیایی از دقت بسیار بالایی برخوردار است و فاکتورها و استانداردهای متعددی برای آن در نظر می گیرند.

  • نوع فاضلاب،
  • مقدار BOD، COD
  • ، TOC
  • و FOG،
  • نوع آلاینده ها،
  • فلزات سنگین،
  • فاضلاب روغنی و …،
  • میزان فاضلاب تولیدی در دوره های خاص،
  • دما،
  • PH

و به طور کلی زمینه فعالیت کارخانه یا صنعت در طراحی پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی موثر هستند.

 

از دیگر موارد بسیار مهم در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب شیمیایی مواد به کار رفت در ساخت اجزا و قطعات مختلف آن می باشد.

در ساختار این پکیج ها به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مخزن، زباله جمع کن مکانیکی، سیستم های لجن گیری، الکتروموتور، تابلو برق، لوله و اتصالات

به دلیل تماس زیاد مخزن با فاضلاب های غنی از آلاینده های شیمیایی، از پروفیل های فلزی کربن فولادی در ساخت بدنه استفاده می شود.

این مخازن به دلیل داشتن پوشش اپوکسی در برابر خوردگی کاملاً مقاوم هستند. لازم به ذکر است که بسته به ظرفیت مخزن و میزان فاضلاب تولیدی در صنعت، ممکن است ماده آنها تغییر کند. در تصفیه خانه های کوچک می توان از فایبرگلاس برای بدنه مخزن پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی نیز استفاده کرد.

 

 

کاربرد پکیج فاضلاب صنعتی

در طراحی، ساخت و تولید پکیج های تصفیه صنعتی و شیمیایی توجه به نوع فاضلاب و صنعت مورد نظر ضروری است. زیرا برای هر محیط صنعتی گزینه های کاملا متفاوتی طراحی  می شود. از جمله محیط های صنعتی که طراحی و تولید پکیج تصفیه فاضلاب انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • پکیج تصفیه فاضلاب نساجی

 

  • پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

 

  • پکیج تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها و دام های صنعتی

 

  • پکیج تصفیه فاضلاب دارویی

 

  • تصفیه خانه های فاضلاب کارخانه های رنگ

 

  • تصفیه فاضلاب شهرک های صنعتی

 

  • پکیج تصفیه فاضلاب صنایع غذایی

 

  • پکیج تصفیه فاضلاب کارخانجات روغن نباتی

 

  • تصفیه فاضلاب صنعتی پالایشگاه ها و نیروگاه ها

 

  • تصفیه شیمیایی فاضلاب صنایع فولاد

 

  • پکیج تصفیه فاضلاب کارخانه های مواد شوینده و آرایشی

تماس با ما:

تماس باما

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دسته بندی مقالات

پروژه های شاخص

برچسب ها

تبلیغات

کلینیک تصفیه آب ایران